Tips

Beter slapen – Met onze 5 tips ben je verzekerd van een goede nachtrust

Of het nu gaat om nachtelijk zweten, voortdurend wakker worden, ´s morgens moe opstaan of over het algemeen onrustige slaap. Een slechte nachtrust heeft een enorme invloed op ons leven. Wie beter slaapt, is gelukkiger, kan meer doen en een gezonder leven leiden. De volgende 5 tips zullen jou helpen om dit te doen realiseren. 

1. het juiste beddengoed

Een lichaam moet zich goed voelen, zelfs als je het nauwelijks merkt. Als het te warm is, zweet het, als het te koud is, raakt het in stress. Afhankelijk van het type dat je bent, heb je de neiging om ‘s nachts te zweten of het koud te hebben. Het materiaal van het beddengoed moet hierop aangepast zijn. Welk materiaal het meest geschikt is en hoe het goed te onderhouden is, wordt in deze gratis slaapgids uitgebreid beschreven. 

© logan nolin EvceCyopkKI unsplash

2. het juiste kamerklimaat 

Een van de belangrijkste factoren voor een goede nachtrust is het juiste kamerklimaat. De optimale temperatuur is ongeveer 19 graden Celsius en de luchtvochtigheid moet lager zijn dan 50 procent. Zorg er ook voor dat de lucht in de kamer zo fris mogelijk is en voldoende kan circuleren. Het is daarom belangrijk om de slaapkamers overdag goed te ventileren.  

3. de juiste slaapgewoonten

Iedereen die op onregelmatige tijdstippen naar bed gaat, belast zijn lichaam. Zorg daarom voor regelmatige bedtijden. Probeer vlak voor het slapen gaan te ontspannen en geen inspannende activiteiten meer te ondernemen. Geestelijke onrust kan niet altijd volledig worden vermeden, maar zelfs een ontspannend bad voor het slapengaan kan wonderen betekenen voor de kwaliteit van jouw slaap.

4. de juiste voeding

Verkeerd eten op het verkeerde moment kan de nachtrust aanzienlijk schaden! Kruidig en/of vet voedsel leidt bijvoorbeeld tot nachtelijk zweten. Gezonde alternatieven, met name fruit, groenten en zuivelproducten, zorgen voor een goede nachtrust en kunnen zelfs nachtelijk zweten voorkomen. Kies voor licht verteerbaar voedsel om onnodig wakker liggen te voorkomen.

5. de juiste kamer

Hoe eenvoudig dit ook klinkt, een kamer moet geschikt zijn als slaapkamer. In het beste geval heeft het een raam waar ‘s morgens zonlicht en lucht door kan komen, maar het moet ook de mogelijkheid bieden om de ruimte zo veel mogelijk te verduisteren. Een goede slaapkamer is daarnaast schoon en stofvrij. 

Uitgelichte afbeelding: © alexandra gorn Unsplash

Reacties uitgeschakeld voor Beter slapen – Met onze 5 tips ben je verzekerd van een goede nachtrust