De opkomst van online verkoop vertoont al jaren een stijgende lijn
Het is vandaag de dag als bedrijf belangrijker dan ooit dat je jouw producten ook online te koop aanbiedt. De omzet door online verkoop loopt voor alle bedrijfstakken ieder jaar toe. Het is dus zaak om er voor te zorgen dat de klant ook gemakkelijk online bij jouw producten terecht kan en deze probleemloos kan bestellen en thuis af kan laten leveren.
Als je naar de cijfers kijkt, is het belang van online verkopen niet te verwaarlozen. Waar in het tweede kwartaal van 2015 in Nederland 234 miljoen euro werd uitgegeven aan online aankopen, is dit bedrag vijf jaar later uitgegroeid tot bijna 700 miljoen euro. Dat is een toename van bijna driehonderd procent in de afgelopen vijf jaar. En alles wijst er op dat dit de komende jaren alleen nog maar zal gaan toenemen.
Afgelopen jaren werd de hoogste groei in online verkoop tot nu toe gemeten
Alleen al tussen het tweede kwartaal van 2019 en het tweede kwartaal van 2020 is de verkoop door in Nederland gevestigde webwinkels met maar liefst 55 procent toegenomen. Dat is de hoogste groei die tot nu is gemeten. Natuurlijk kun je hier een onderscheid maken tussen pure webwinkels en winkels die zowel fysieke als online verkoop aanbieden, de zogenaamde multi channelers. Bij deze eerste groep werd afgelopen jaar een toename van online verkopen van 45 procent vastgesteld, bij de groep van multi channelers bedroeg de toename van online verkoop maar liefst 68 procent.
Je wilt er daarom dan ook zeker van zijn dat jouw product snel gevonden kan worden, zodat je weer kunt genieten van een goede nachtrust en niet hele nacht wakker ligt te piekeren over slechte verkopen. Tegenwoordig is de online concurrentie moordend, dus je doet er goed aan om tot een goede digitale marketing strategie te komen, waarmee je jezelf ervan verzekert dat potentiële klanten jouw product en de daarvoor gevraagde prijs als aantrekkelijk ervaren. Om dit te bereiken, kan het geen kwaad om een bureau gespecialiseerd in online marketing in dienst te nemen.
Via een goede advertentie campagne online is jouw product sneller te vinden
Er zijn tegenwoordig verschillende online warenhuizen en marketplaces. Denk maar eens aan de enorme hoeveelheid producten die worden aangeboden door websites zoals Amazon, Bol.com of Marktplaats. Degelijke Marketplace advertising kan er voor zorgen dat jouw producten als eerste tevoorschijn komen, wanneer iemand de combinatie van de juiste zoekwoorden intoetst.
Wanneer je je producten online aanbiedt, zul je rekening moeten houden met de nodige aspecten. Het bereik van verschillende marketplaces is doorgaans enorm. Het verkopen van jouw producten op zo’n digitale marktplaats kan daarom leiden tot een behoorlijke omzetverhoging. Je moet echter niet vergeten dat je minder naamsbekendheid vergaard, omdat je met een tussen partij werkt. Bovendien zul je over de gemaakte omzet een bepaalde fee of vergoeding moeten betalen, waardoor je winstmarges toch minder kunnen zijn.
Ga aan de slag om je online verkoop te moderniseren
Je kunt er echter als moderne onderneming niet om heen je ook op je online verkoop te richten. De cijfers liegen er niet om en het aanbieden van je producten via het internet zal steeds gebruikelijker worden. Het is daarom verstandig om je goed te laten helpen en voor te laten lichten door experts die je meer kunnen vertellen over digitale marketing en het optimaliseren van jouw Marketplace advertising!