leven in het nu
Health

Leven in het nu, kan je dat leren?

We denken allemaal wel eens na over on verleden en onze toekomst. Daar is ook helemaal niets mis mee. Uit het verleden kan je dingen leren en denken aan de toekomst kan hoop geven. Toch is het niet goed in het verleden of de toekomst vast te blijven zitten. Te veel stilstaan bij het verleden kan leiden tot neerslachtige gevoelens en wanneer we te veel aan de toekomst denken vergeten we al het moois dat op dit moment in ons leven aan het gebeuren is. Vergeet niet dat morgen geen gegeven is, al wat we zeker hebben is het nu en daar kunnen we maar beter het beste van maken!

Leven in het nu, kan ons leven een enorme meerwaarde bieden

We leven in tijden van drukte en stress, de maatschappij is prestatiegericht ingesteld en we moeten alsmaar meer werken voor minder geld. Al deze zaken kunnen zorgen voor onrust in je hoofd. Daarom is het ook belangrijk de kunst van het nu te leren begrijpen, want wie weet hoe hij kan leven in het nu, zal veel kalmer in het leven staan en zijn innerlijke rust vinden. 

Hoe kunnen we meer leren leven in het nu?

Er zijn mensen die graag wat meer in het verleden blijven hangen, anderen die voortdurend dagdromen over de toekomst en dan heb je mensen die van nature innerlijke rust bezitten en de kunst van het leven in het heden door hun aderen stroomt. Zij die de “pluk de dag” mindset nog niet bereikt hebben moeten zeker niet panikeren, want er zijn manieren waarop we dat kunnen leren. Een belangrijk hulpmiddel hierin is meditatie. 

Leren leven op het moment en meditatie

Meditatie kan je leven verrijken en stilstaan bij het voelen van wat er op dit moment in je omgaat. Meditatie helpt tegen de onrust in je hoofd en helpt je ook die innerlijke rust vinden. Het principe van mediteren is simpel: je zet je op een rustige plaats, in een comfortabele houding. Daarna sluit je jouw ogen en je visualiseert. Weet je niet over wat je moet visualiseren? Er bestaan voldoende apps, boeken en luister cd’s die je daarbij kunnen helpen. Het belangrijkste is dat je de tijd neemt om je gedachten vrij te maken en gewoon te ervaren. 

innerlijke rust vinden

Mediteren voor beginners is niet gemakkelijk want je hebt er een portie doorzettingsvermogen voor nodig, daarom wordt er ook aangeraden de meditatietijd telkens te verlengen. Zo kan je jezelf voornemen om de eerste week elke dag 3 minuten te mediteren en de week later een minuut meer enzovoort. Hoe we voor onszelf een schema bepalen is niet zo van belang, zolang we maar een ritme kiezen die voor ons het aangenaamste is. Tegenwoordig bestaan er veel boeken en hulpmiddelen omtrent mediteren voor beginners en als meditatie niet lukt zijn er nog alternatieve methodes om de kunst van het nu onder de greep te krijgen zoals: mindfulness, maar ook reizen. Reizen zorgt er voor dat ons “carpe diem” visie meer ontwikkeld wordt, omdat we door te reizen continue verrast worden met nieuwe ervaringen en prikkels.

Wanneer we meer op het moment leren, zullen we leren om meer te genieten van de dingen die op dit moment gebeuren. Op die manier gaan kostbare momenten ook niet langer zomaar aan ons voorbij. Leven op het moment zorgt ervoor dat we een meer zorgeloos leven kunnen lijden en daarom ook dichter staan bij het bereiken van onze innerlijke rust. Er zijn een aantal dingen die we zelf kunnen doen om meer op het moment te leren leven: reizen, mediteren en mindfulness. Mediteren helpt bovenop ook nog eens om meer op ons gevoel te leven en reizen verandert je algemene visie op de wereld en haar schoonheid. Stop dus nu met het hunkeren naar het verleden en het smachten naar de toekomst en haal al het mogelijke uit het kostbare nu!