Slim met sociale media
Sociale media bestaan volgens Wikipedia een kwart eeuw. Het eerste sociale platform was Six Degrees, dat niet veel belletjes doet rinkelen. Begin deze eeuw hadden we Hyves en MySpace, later Facebook. Maar wat hebben 25 jaar lief en leed delen ons ook opgeleverd: een overschot aan overbodige prikkels, een hoop heftige discussie en soms zelfs stress of criminaliteit. Hoe gebruik je sociale media op een goede manier?
Toon geen bezittingen of vakantielocaties
Sociale media waren ooit leuk en handig, maar ook niet veel meer dan dat. Het leven in een parallelle wereld brengt echter dezelfde nadelen met zich mee. Heb je tijdens het maken van een selfie – al dan niet per ongeluk – je dure Rolex om, dan kan dat zomaar dieven en overvallers inspireren. Ook het posten van een foto op Ibiza is een indirect teken dat je voorlopig niet thuis bent. “Heeft u kort voor de inbraak een selfie uit een ander land gepost?” Het zou in de toekomst zomaar een vraag op een formulier van de inboedelverzekering kunnen zijn.
Van FOMO naar JOMO
Een teveel aan prikkels kan leiden tot stressklachten. Een veelgehoorde term was FOMO: Fear Of Missing Out, de angst om iets te missen als je even niet op je socials kijkt. Deze maakte deels plaats voor diverse andere afkortingen die op het bekende wasmiddelmerk rijmen. Er bestaat nu zelfs BROMO, hetgeen betekent dat je vrienden niks posten tijdens evenementen waar jij niet bij kunt zijn, om niet je FOMO op te wekken. Probeer de derde variant: JOMO. Joy Of Missing Out, het gelukzalige gevoel dat je het lekker allemaal aan je voorbij kunt laten gaan. Minder vaak doelloos op en neer scrollen draagt bij aan het verlagen van stressgevoelens. Heb je zelf leuke foto’s, dan kun je die voor een speciale gelegenheid bewaren.
Deel vooral wat je creëert
Sociale media zijn nuttig om je netwerk uit te breiden. Het wordt overigens wel ingewikkeld als je al je collega’s aan je digitale vriendenkring toevoegt. Je kunt ze moeilijk ontvrienden omdat je zo graag foto’s van wilde feestjes deelt. Voor wat betreft de inhoud van je posts is er de oplossing van de gulden middenweg. Hou je op de vlakte qua meningen en uitspattingen, maar blijf nuttige dingen delen. Voor ZZP’ers is dit zelfs essentieel. Onder de noemer ‘Show your work’ (lees dit boek) post je regelmatig iets dat een hoger doel dient. Bijvoorbeeld een filmpje van een presentatie die je hebt gedaan, een goede tekst die ergens gepubliceerd is of je eigen muziek of andere kunst. Zo maak je van je digitale wereld weer datgene waar hij voor bedoeld is: communiceren, delen van informatie en leggen van interessante contacten.