Tips om je figuur te behouden tijdens de feestdagen

figuur behouden tijdens de feestdagen

Nu kerstmis en Oud en Nieuw weer voor de deur staan rijst de vraag: hoe kun je je figuur behouden tijdens de feestdagen? Al dat lekkere eten! Je kunt niet zomaar zeggen: ik eet niks. Dat werkt niet voor jezelf, en het is ook niet gezellig voor anderen. Eten en feestvieren doe je tenslotte samen.

Wil je niet aankomen tijdens de feestdagen? Hier volgen enkele tips.
-Begin de dag met een gezond ontbijt. Fruit, yoghurt met muesli, maar ook een bruine boterham, zijn excellente voedingsmiddelen voor het ontbijt. Begint kerst al bij het ontbijt, bijvoorbeeld met kerststol en roomboter? Eet daarvan dan één of twee sneetjes nadat je iets van de voorgaande voedingsmiddelen hebt genuttigd. Het is niet erg als je dan goed vol zit: het ontbijt mag gerust voedzaam zijn.

-Bij de koffie hoort iets lekkers maar houd het bij één stukje roomboterkerstkrans of taart. Als je twee stukken neemt, is dat 100% extra, terwijl het je geen extra plezier geeft. Als je echt ook iets bij het tweede kopje koffie wilt, neem dan bijvoorbeeld een klein kerstkransje. Niet aankomen tijdens de feestdagen is op die manier niet moeilijk.

-Eet bij de kerstlunch veel groente. Misschien wordt er ook fruit geserveerd in de vorm van compote, dat is ook goed. Groente is nog net iets beter want het bevat haast geen calorieën en vult erg goed, zodat je veel minder gaat eten van andere dingen. Eet meer proteïnen dan koolhydraten, dus meer vlees en vis dan pasta, rijst of aardappelen. Onthoud verder: een toetje moet lekker zijn, maar weinig. Dat is gewoon een stelregel: een toetje mag uit één hapje bestaan, want het is de afsluiting, niet de hoofdmaaltijd. Een beetje ijs met een beetje slagroom is eigenlijk veel fijner dan een enorme portie omdat je je erna veel beter voelt.

-Kijk vooral uit met tussendoortjes. Neem gerust een stukje kaas of wat nootjes. Maar niet het ene schoteltje na het andere. Eet langzaam. Zo geniet je meer en merk je niet dat je minder eet.

-Eet vooral ‘s avonds weinig. Misschien is de grootste maaltijd van de dag pas ‘s avonds. Nu is de groente-regel nog belangrijker. Eet vooral groente, en van alle andere dingen zoals vlees, vis, deegwaren of aardappelen heel weinig. Beschouw de groente als het hoofdgerecht. Dat is leuk omdat je dan toch lekker veel kunt eten, en gezellig mee kunt tafelen.

-Je wilt je figuur behouden tijdens de feestdagen. Kijk daarom speciaal uit met slagroom en sterke drank. Hier geldt: een beetje is goed!