Wat is mindmapping?
In 1974 verscheen tv-persoonlijkheid Tony Buzan in een aflevering van de BBC-tv-serie ‘Use Your Head’ om een nieuw type diagram te presenteren: een kleurrijke boom achtige structuur, met woorden die zich radiaal verspreiden vanuit het centrale idee. Traditionele lees technieken, legde Tony uit, dwingen de lezer om van links naar rechts en van boven naar beneden te lezen, terwijl lezers eigenlijk de hele pagina op een niet-lineaire manier scanden. Dus, zo betoogde hij, waarom niet werken met de manier waarop onze geest van nature werkt, in plaats van ertegen? Die avond gebruikte hij het woord ‘mindmap’ voor het eerst en een concept was geboren. Maar zo’n mindmap maken, hoe doe je dat eigenlijk?
De evolutie van de mindmap
Het gebruik van diagrammen voor het visueel presenteren van informatie gaat ver terug. Het eerste bekende voorbeeld gaat terug tot de 3e eeuw. Mensen gebruikten mindmaps informeel in de 20e eeuw, maar het was Tony Buzan die de term bedacht en het concept in de mainstream bracht. Die mindmap begint met een centraal beeld. Hieraan worden vertakkingen toegevoegd om de basis ordening van ideeën weer te geven. Vervolgens voeg je een netwerk van kleinere vertakkingen toe (voor de duidelijkheid kleurgecodeerd) om ideeën met betrekking tot elke idee weer te geven. Dit is de puurste vorm van een mindmap en staat bekend als de Burzam-methode.
De huidige definitie van een mindmap is iets flexibeler. Zowel Buzan’s mindmaps als de moderne diagrammen beginnen met een centraal idee, maar in plaats van de takken te labelen zoals Buzan dat doet, gebruiken moderne diagrammen lijnen om ideeën rond het centrale thema met elkaar te verbinden. Deze ideeën worden vervolgens onderverdeeld in subonderwerpen die meer diepte toevoegen. De lijnen maken het ook mogelijk om ideeën over een onderwerp heen te trekken, in plaats van ze te binden aan de voorgaande vertakking – wat handig is voor het opbouwen van een overkoepelende structuur en het tonen van verbanden tussen ideeën.
De voordelen van mindmapping
Mindmapping is een blijvend populaire methode voor het opnemen, organiseren en presenteren van informatie. Maar waarom is dit zo populair? En hoe kun je hiervan profiteren? Probeer dit kleine experiment: sluit je ogen en denk aan een boom. Stel je het in detail voor en denk dan na over hoe je boom eruit zag.
Heb je je het beeld van een boom voorgesteld, of het woord ‘boom’? En was die boom in het midden van je geestesoog, of opzij? En was het in kleur, of zwart-wit? Net als ik heb je je waarschijnlijk een afbeelding voorgesteld, in kleur, groot en in het centrum van je geest. Dit is hoe de geest werkt … dus ermee werken in plaats van ertegenin te werken, helpt ons bij het herinneren en onthouden. In feite ontdekten onderzoekers in een onderzoek naar de efficiëntie van mindmaps dat de voordelen van mindmapping bij het bestuderen en revisie onder meer waren dat de retentie met 10-15% werd verhoogd.
Of je nu een manager bent die een volgend groot project plant, of een marketeer die inhoudsideeën voor een klant maakt, we raden je ten zeerste aan om mindmapping een essentieel onderdeel te maken van je toolkit voor leer- en brainstormmethodes!