matra
Health

Zo blijf je in goede conditie!

Een goede conditie is erg belangrijk. Als je sport sta je hier misschien niet zo bij stil, maar als je helemaal niet beweegt dan zul je merken wat de nadelen hiervan zijn. In dit artikel lees je waarom een goede conditie belangrijk is, wat de voordelen van een goede conditie zijn en hoe je deze op pijl houdt.

Een goede conditie

Zowel met lichaam als geest is het goed om in ‘’goede conditie’’ te zijn. Maar wat betekent dit nou eigenlijk? Kort gezegd wordt hier ook wel kracht, onthoudingsvermogen, snelheid, lenigheid en een goede spiercoördinatie bedoelt. Door deze factoren goed op orde te hebben, houd je intensieve inspanningen langer vol.

De voordelen

Een goede conditie heeft verschillende voordelen. Zo herstel je sneller na inspanning, neemt de kans op sportblessures af, heb je een betere weerstand waardoor ziektes minder voorkomen, verlaagt het de kans op hart- en vaatziekten en wordt je er stressbestendiger door. Daarnaast kun je dagelijkse activiteiten zoals wandelen of fietsen beter volhouden, waardoor je minder ongemak ervaart.

Conditietips

Nu je het belang en de voordelen van een goede conditie weet, vraag je jezelf misschien nog af hoe je jouw conditie vervolgens op pijl houdt. We hebben een aantal tips op een rijtje gezet:

  • Pak vaker de fiets; kun je naar je werk fietsen of naar de supermarkt? Doe dit dan ook! Hiermee blijf je dagelijks in beweging én bespaar je nog eens geld voor parkeer- en benzinekosten. Zoek je nog een nieuwe fiets? Die is eenvoudig hier te bestellen, tegen een super voordelige prijs.
  • Beoefen een sport of intensiveer je huidige sportroutine. Regelmatige beweging zorgt er immers voor dat je conditie op wordt gebouwd en op pijl blijft.
  • Pas je voedingspatroon aan indien nodig; eet je veel vet eten? Of koolhydraatrijke witmeelproducten en suikerbommen zoals koek, snoep en frisdrank? Tijd om deze in te ruilen voor volkorenproducten, noten, fruit en water.